Etableringsanalys webbgis & SCB (Bildspel)
Etableringsanalys SCB-data är en applikation som oftast används i ett tidigt planeringsskede för att testa hur den lokala marknaden för en ny etablering ser ut. Det är också möjligt att analysera redan existerande butikers lokala marknad för att på så sätt finna andra platser med liknande förutsättningar.
När man ska öppna en ny butik är det viktigt att i förväg kunna analysera förutsättningarna. Om man t ex ska öppna ett nytt varuhus för bilvårds- och fritidsprodukter så gäller det att ”hamna” på rätt plats. Rätt plats innebär kanske en plats där större vägar korsas eller ansluter till större samhällen, där den lokala marknaden i hög grad har bil, bor i hus och behöver redskap till hus och trädgård, samtidigt som varuhuset också ska gå att nås med kollektivtrafik.
Det gäller att få svar på så många frågor som möjligt som motsvarar de krav på nyckeltal som de etablerande företagen har. Det kan handla om att undersöka befolkningens ålders- eller inkomstfördelning om man ska planera för nya bostäder, butiker, samhällsservice såsom skolor eller liknande. Det kan även handla om att undersöka hur marknaden ser ut kring någon av mina konkurrenters befintliga butiker.
Principen är att användaren markerar en punkt eller område i kartan och begär ut en statistikrapport för den aktuella ”lokala marknaden”. Rapporten som kommer ut i Excelformat innehåller ett antal flikar med information om befolkningssammansättning, tillväxt, åldersfördelning, utbildningsnivåer, pendling, fordon, dag- och nattbefolkning, inkomster, restidsanalyser och mycket mer.