Viamap arbetar med en rad olika frågeställningar som finns inom den kommunala verksamheten. Vardag på kommunen är att det hela tiden kommer in nya ärenden där något ska göras ute i terränglådan. En väg ska rätas, breddas eller erhålla en ny sträckning, fjärrvärme eller elledningar ska grävas ned eller liknande. Processen med exploateringsärendet påbörjas och i ett tidigt skede finns det ofta flera olika föreslagna alternativ att utvärdera. Var och en förstår att det behövs effektiva IT-verktyg för att kunna hantera, konsekvensbeskriva, kostnadsberäkna och jämföra de olika alternativen.
Viamap kan komma in med våra verktyg och hjälpa kommunens handläggare effektivisera och automatisera delar av arbetsprocessen där detta är möjligt. Arbetet bedrivs i nära samarbete med de kommunala tjänstemännens expertis inom fackområdet och vi strukturerar arbetsuppgiften tillsammans. Lagen tolkas varpå framtagning av automatiska rutiner som steg för steg arbetar sig genom arbetsprocessen kan tas fram. Arbetet medför att vi eliminerar risk för handhavandefel, där vi ”knappar in” fel värde eller glömmer något steg, vilket säkerställer god och jämn kvalitet i arbetsprocessen.
Ett exempel på där vi har arbetat tillsammans med kommunen för att ta fram beräkningsrutiner och full dokumentation inför beslut, handlar om att beräkna intrångsersättningar inom Gävle kommun. Intrångsersättning är något förenklad uttryckt ersättning i pengar som utgår till den fastighetsägare som ”drabbas” av intrånget. Nyttovärdet kan beräknas genom att jämföra den tidigare arbetsprocessen med den nu rådande. Om vi jämför hela den ”gamla” arbetsprocessen med att beräkna markintrångsersättning, ta fram alla handlingar och kartillustrationer i ett ärende så vinner vi mer än 50% i effektivitetsökning och uppnår minst samma kvalitet eller bättre, när vi använder den ”nya arbetsprocessen” med de nya verktygen.
Översiktlig beskrivning av vad våra verktyg gör
Markägaravtal är en process som börjar med ett förslag till ny ledningssträckning och slutar i ett avtal mellan ledningsägare och ägare till fastigheten där ledningen gör intrång.
Med iKartan får handläggaren stöd för att underlätta processen med att ta fram markägaravtal.
Processen delas in i tre delar
-
Ta fram grafiska objekt för ledningsschakt och övriga utrymmen som behövs för att anlägga en ny ledningssträckning.
-
En beräkningsrutin för att överlagra ledningsträckningen med underliggande fastigheter.
-
Rutiner för att skriva ut avtal för de markägare som drabbas av ett intrång.
När analyserna/körningarna är klara väljer handläggaren ut för vilka fastigheter som det skall genereras dokumentationshandlingar utifrån i förväg framställda mallar.
Jag vill veta mera!
Välkommen att kontakta oss! e-post
att besvara:
Hur många ärenden kunde göras före – utan dessa verktyg? X antal i veckan
Hur många ärenden kan man göra nu – med dessa verktyg? X antal i veckan
Tidsbesparingen per ärende med beräknad intrångsersättning beräknas vara X timmar/dagar per ärende
Vilka andra fördelar har denna automatisering inneburit för kommunen?